16 maart 2007

Zaken doen op z'n Roemeens


Na twee jaar in het stof gestaan te hebben, met als enige vrienden twee luizige vuile honden is onze P8 gisteren op uitstap geweest tot in de buitenlucht in een stralende zon.
Dankzij de hulp van de mensen van LukOil hebben we haar in een regenboog van druppels kunnen zetten en heeft ze de tijdskringen stof van zich kunnen afwassen, zag ze het licht terug door heldere koplichten en ruitjes. Tegelijkertijd zag ze de weg voor zich liggen die ze binnenkort mag beginnen...

Gisteren heeft een ontmoeting plaatsgevonden tussen de mensen van de TSP en de expediteur van Via Terra Group die het transportdossier gaat beheren. Hieruit vloeide een voorstel voort volgens Roemeense normen waar de mensen van het TSP met gefronste wenkbrauwen naar keken. Tijdens een dineetje ‘s avonds werden de positieve en meer betwijfelbare punten ten opzichte van mekaar overwogen en met deze punten gingen vandaag de gedreven TSP mensen opnieuw aan tafel zitten met de verantwoordelijke van Via Terra Group. De P8 zal dit seizoen lijn 128 haar honderdjarige bestaan niet missen!

En...daar mag u stilaan zeker van zijn! Het vertrek was in de meest optimistische zin voorzien voor deze week maar de laatste uren van vrijdag zijn aan het wegtikken dus,...maar...morgen worden de laatste details aan het contract bijgevijld en kan de uurregeling worden opgesteld. Daaruit vloeit voort dat het vertrek naar alle waarschijnlijkheid dinsdag zal plaatsvinden. Voor we kunnen vertrekken is het immers nodig het transport te betalen. Dit is een goed voorbeeld in hoe Roemenië verschilt met België: bij ons is het eerst service en goederen en dan het ontvangen van een factuur met bijhorende betaling maar hier is het dus net andersom, en dat geeft dus een bijzonder moeilijke basis tijdens contractdiscussies.

Om te kunnen vertrekken zijn er verschillende documenten nodig, wonderwel begint dat stilaan allemaal in orde te zijn. We ontvingen vandaag het document van Ministerie van Cultuur en Toerisme, met handtekening, stempel en droogdruk, waarin in drie pagina’s en bijhorende foto's vermeld staat dat onze locomotief het land mag verlaten en geen deel uitmaakt van het historisch patrimonium van Roemenië. Het document van de spoorwegexpert ontvingen we een paar dagen geleden maar de professionele bijstand in België lichtte ons tijdig in dat bepaalde elementen onvolledig en of zelfs onjuist waren. Maar dit is Roemenië, en hier gebruiken ze andere maatstaven dan bij ons, bijgevolg is een aanpassing van hun document onmogelijk en ondenkbaar,voor hun is het immers correct. Om toch problemen te vermijden bij de verschillende grensovergangen en de verscheidene maatschappijen die ons gaan vervoeren, hebben we zelf het door de NMBS toegepaste document ingevuld en doorgegeven naar de instanties die dit verder kunnen controleren. Tegelijkertijd zal de Via Terra Group ons ten alle tijde van het transport bijstand verlenen op administratief en technisch vlak

Kortom, vanaf volgende week leest u hier een reisverslag!